Bel ons:
Een moderne professional moet effectieve gesprekken kunnen voeren. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want er komen complexe vaardigheden bij kijken: verbinden, formuleren, afstemmen, enzovoorts. Willen jij en je collega’s jullie gespreksvaardigheden naar een hoger niveau tillen? Met onze gesprekstrainingen ondersteunen we jullie om het maximale resultaat uit elke gesprekssituatie te halen.

Je ontvangt altijd binnen 24 uur een reactie.

Het belang van gesprekstrainingen

Hoewel we dag in dag uit met anderen in gesprek zijn, kan het een enorme uitdaging zijn om een zakelijk gesprek te voeren. Je moet niet alleen je boodschap helder kunnen overbrengen op je gesprekspartner, maar ondertussen ook je doel voor ogen houden, de situatie lezen en de juiste technieken toepassen. Zelfs als je makkelijk contact maakt met anderen, vereist het doorgaans een flinke investering om als professional effectieve gesprekken te voeren.

Er zijn talloze manieren om zakelijke gesprekken tot een succes te brengen. Zo kan de lsd-techniek je helpen om contact te maken en tot de kern te komen, maar het vergt discipline en bewustzijn om die techniek toe te passen. En het helpt enorm om jezelf goed voor te bereiden op een gesprek, mits je flexibel genoeg bent om met onverwachte situaties om te gaan. Bovendien vereist elke gesprekspartner een andere benadering. Soms is het verstandig jezelf afwachtend op te stellen, terwijl je in andere gevallen beter het initiatief naar je toe kunt trekken.

Als je dit soort gesprekstechnieken effectief wilt toepassen, moet je jezelf oefenen om ze op het juiste moment met vertrouwen in praktijk te brengen. Het is dus raadzaam om regelmatig gesprekstrainingen te volgen – hoeveel ervaring je ook hebt met zakelijke gesprekken.

Volg onze gesprekstrainingen​

De Gespreksacademie verzorgt gesprekstrainingen om jou en je collega’s te helpen jullie gespreksvaardigheden naar een hoger niveau te tillen. Op dit moment bieden we drie cursussen aan: Het Zakelijke Gesprek, Het Overtuigende Adviesgesprek en Het Succesvolle Salesgesprek.

Overigens hanteren we een maatwerkgarantie: we stemmen ons aanbod graag af op jou en je team. Sluit geen van onze cursussen precies aan op jullie behoeften? Neem contact met ons op voor een offerte op maat.

Als moderne professional ben je de hele dag in contact met anderen. Tijdens deze cursus ontwikkelen jij en je collega’s gespreksvaardigheden die onmisbaar zijn op de werkvloer.
Als moderne vakspecialist geef je regelmatig strategisch advies. Tijdens deze cursus ontwikkelen jij en je collega’s de vaardigheden om dat op een overtuigende manier te doen.
Als moderne salesprofessional investeer je in de band met klanten. Tijdens deze cursus ontwikkelen jij en je collega’s de vaardigheden die daarbij onmisbaar zijn.

GRATIS KENNIS OVER GESPREKSVAARDIGHEDEN

Er zijn talloze redenen om als professional gesprekken te voeren. Soms wil je informatie overbrengen of verzamelen, soms wil je investeren in de relatie met je gesprekspartner en soms wil je een positief resultaat uitonderhandelen. Al die gesprekssituaties vragen om specifieke vaardigheden – zowel voorafgaand, tijdens als na afloop van het gesprek.

Om positieve resultaten te boeken is het cruciaal om je gesprekken strategisch te benaderen. Je moet een goed beeld hebben van je eigen belangen en die van je gesprekspartner, je moet in staat zijn focus aan te brengen en je moet de toon, inhoud en boodschap op de situatie af kunnen stemmen. In onze ultieme gids over zakelijke gesprekken bespreken we alles wat je moet weten over gespreksvoering in een professionele context.

Drie adviezen over zakelijke gespreksvoering

Hieronder vind je drie praktische adviezen over zakelijke gespreksvoering.

1. Ontdek je eigen communicatiestijl

Iedereen heeft een eigen manier van communiceren. Om succesvolle gesprekken te voeren is het cruciaal je eigen stijl te herkennen en te begrijpen hoe die je communicatie beïnvloedt. Ben je van nature direct en to-the-point of neig je naar een meer bedachtzame, analytische benadering? Deze zelfkennis helpt je om aansluiting te vinden bij de behoeften en verwachtingen van je gesprekspartner.

2. Wees je bewust van de onderstroom

Elk gesprek vindt op meerdere niveaus plaats. Er is niet alleen sprake van tastbare aspecten, zoals verbale en non-verbale communicatie, maar ook van onderliggende emoties, relatiedynamieken en niet-uitgesproken zaken. Deze onderstroom kan een grote invloed hebben op de uitkomst van een gesprek. Het is essentieel deze subtiele signalen te herkennen en er adequaat op te reageren. Dit vereist empathie en het vermogen om actief te luisteren.

3. Stem je boodschap af op de ander

Effectieve communicatie draait niet zozeer om wat je zegt, maar vooral om hoe dat wordt ontvangen. Pas je boodschap daarom zo goed mogelijk aan je gesprekspartner aan: houd rekening met zijn kennisniveau, verwachtingen en belangen. Zo vergroot je de kans dat je boodschap het gewenste effect heeft – en dus dat je jouw doelen bereikt.

Gesprekstrainingen: hoe kunnen wij jullie helpen?

Willen jij en je collega’s effectievere gesprekken voeren? De bovenstaande adviezen geven je een inkijk in de veelzijdigheid van zakelijke gesprekken. Het kost tijd en moeite om je eigen stijl te ontwikkelen, dynamieken te herkennen en je boodschap helder over te brengen. De Gespreksacademie kan jullie daarbij helpen in de vorm van gesprekstrainingen en -coaching. Neem telefonisch of per e-mail contact op voor een offerte op maat. Wij reageren altijd binnen 24 uur.

×