Als moderne vakspecialist geef je regelmatig strategisch advies. Tijdens deze cursus ontwikkelen jij en je collega’s de vaardigheden om dat op een overtuigende manier te doen.

Strategisch adviseren als vakspecialist

Veel organisaties verwachten van vakspecialisten dat ze strategisch meedenken met de business. Dat is logisch: als vakspecialist beschik je nu eenmaal over inhoudelijke kennis die waardevol is voor je organisatie – of je nu financial, bedrijfsjurist of IT’er bent.

Deze strategische rol vereist dat je vaardigheden ontwikkelt die niet primair met de inhoud te maken hebben. Je moet bijvoorbeeld in staat zijn advies te geven aan collega’s of klanten die geen vakinhoudelijke kennis hebben, maar wel verantwoordelijk zijn voor besluitvorming.

Met andere woorden: je moet complexe informatie kunnen vertalen naar een advies dat begrijpelijk, overtuigend en acceptabel is voor niet-specialisten. Dat vereist een combinatie van diepgaande kennis, analytische vermogens en uitstekende communicatievaardigheden.

Het Overtuigende Adviesgesprek: drie technieken

Hieronder vind je drie technieken om een overtuigend adviesgesprek te voeren.

Techniek 1: verdiep je in je gesprekspartner

Om je advies af te kunnen stemmen op je gesprekspartner, is het van belang jezelf in hem te verdiepen. Je wilt niet alleen de specifieke behoeften en uitdagingen identificeren, maar ook aansluiting vinden bij de belevingswereld van degene die je gaat adviseren. Je moet dus niet alleen actief luisteren en gerichte vragen stellen, maar ook een beroep doen op je inlevingsvermogen.

Techniek 2: breng je boodschap tot leven

Als je te snel de inhoud induikt, loop je het risico dat je gesprekspartner afhaakt. Jij bent de specialist, dus aan jou de taak de informatie begrijpelijk over te brengen. Begin dus bij het begin, dien nieuwe informatie stapsgewijs toe en gebruik voorbeelden en metaforen om complexe vakinhoudelijke concepten te versimpelen. Zo help je jouw gesprekspartners om de essentie van je advies te begrijpen en op waarde te schatten.

Techniek 3: schets verschillende scenario’s

Het is verleidelijk één advies uit te brengen waar je zelf achterstaat. Het probleem is dat je jezelf zo onbedoeld ook als producteigenaar kunt positioneren – en dat wil je in sommige gevallen liever voorkomen. Schets dan een helder overzicht van mogelijke scenario’s en de gevolgen van verschillende keuzes. Door de implicaties zo invoelbaar te maken, help je de besluitvormer de langetermijngevolgen te overzien en een weloverwogen beslissing te nemen. Je kunt uiteraard je voorkeuren wel laten doorschemeren, zolang je maar niet gaat zitten op de stoel van de besluitvormer.

Het Overtuigende Adviesgesprek: hoe kunnen we jou helpen?

Willen jij en je collega’s overtuigende adviesgesprekken leren voeren? De bovenstaande technieken helpen je een advies effectief over te brengen. Er is echter oefening voor nodig om je mondelinge communicatievaardigheden te ontwikkelen. De Gespreksacademie kan jullie daarbij helpen. Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op om te bespreken wat we voor jullie kunnen betekenen. Wij reageren altijd binnen 24 uur.

Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met ons cookie- en privacybeleid.
×