Als moderne professional ben je de hele dag in contact met anderen. Tijdens deze cursus ontwikkelen jij en je collega’s gespreksvaardigheden die onmisbaar zijn op de werkvloer.

De verborgen kunst van een dagelijkse bezigheid

We voeren de hele dag gesprekken – van een snelle babbel bij de bakker tot serieuze vergaderingen op het werk. Doordat we het zo vaak doen, vergeten we weleens hoe ingewikkeld het is om een goed gesprek te voeren. De woorden die je kiest, de wijze waarop je de ander aankijkt, de verborgen boodschap die je verzendt: al dit soort elementen beïnvloeden de effectiviteit van onze communicatie.

In privésituaties hebben gesprekken vaak een puur sociaal karakter, maar in een zakelijke context komt dat nauwelijks voor. Als professional voer je doorgaans gesprekken om een hoger doel te bereiken. Je wilt collega’s enthousiasmeren voor je ideeën, klanten overtuigen om met je in zee te gaan of leidinggevenden informeren over de voortgang van je project.

Als professional moet je dus in staat zijn je gesprekken strategisch te benaderen – afhankelijk van de situatie, de gesprekspartner en het doel dat je wilt bereiken. Kortom, zakelijke gespreksvoering is een complexe vaardigheid die niet alleen bewustzijn, maar ook voortdurende vaardigheidsontwikkeling vereist.

Het Zakelijke Gesprek: vier adviezen

Hieronder vind je vier adviezen om effectiever zakelijke gesprekken te voeren.

Advies 1: analyseer jezelf

Iedereen heeft kwaliteiten en uitdagingen als het gaat om communicatie. Dat heeft niet alleen te maken met je eigen voorkeursstijl, maar ook met die van je gesprekspartner. Als je meestal geen blad voor de mond neemt, kan het zijn dat de een je als lekker direct ziet, terwijl de ander zich eraan ergert dat je altijd met de deur in huis valt. Ben je analytisch ingesteld en kom je graag tot de kern van de zaak? Dan beschouwt de een je als een zeurpiet, terwijl de ander je vasthoudendheid op prijs stelt. Het is essentieel om jezelf hiervan bewust te zijn, zodat je waar nodig je gedrag aan kunt passen om je doel te bereiken.

Advies 2: bereid je voor

Een professioneel gesprek voer je nooit zomaar. Je wilt een doel bereiken en daar heb je de ander voor nodig. Stel daarom van tevoren vast wat je wil bereiken, met wie je spreekt en met welke externe omstandigheden je rekening moet houden. Die informatie geeft je veel duidelijkheid over de wijze waarop je het gesprek moet benaderen: soms is het slim om een afwachtende houding aan te nemen, terwijl je in andere gevallen juist het initiatief moet nemen.

Advies 3: maak contact

Het succes van een gesprek hangt af van de kwaliteit van het contact dat je maakt. Zorg dus voor een veilige sfeer en geef de ander het gevoel dat je hem serieus neemt. Dat doe je onder meer door actief te luisteren, samen te vatten wat je hebt gehoord en je oordeel waar mogelijk voor je te houden. Zo geef je de ander de kans om zich voor je open te stellen.

Advies 4: wees flexibel

De gespreksdynamiek, de communicatieve onderstroom, de informatie die non-verbaal wordt uitgezonden: het zijn allemaal aspecten die het gesprek beïnvloeden, maar waar je geen controle over hebt. Je kunt je er ook niet goed op voorbereiden. De sleutel is om er bewust mee om te gaan als dat nodig is. Dat vereist een zekere flexibiliteit. Stuurt de ander het gesprek een bepaalde richting in? Bepaal dan of het kwaad kan om erin mee te gaan. Zo ja, pas technieken toe om het gesprek weer naar je hand te zetten. Zo nee, beweeg net zo lang mee met de ander totdat er ruimte ontstaat om je boodschap over te brengen.  

Het Zakelijke Gesprek: hoe kunnen we jou helpen?

Willen jij en je collega’s betere gesprekken leren voeren? De bovenstaande technieken helpen je om je zakelijke gespreksvoering naar een hoger niveau te tillen. Er is echter oefening voor nodig om je mondelinge communicatievaardigheden te ontwikkelen. De Gespreksacademie kan jullie daarbij helpen. Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op om te bespreken wat we voor jullie kunnen betekenen. Wij reageren altijd binnen 24 uur.

Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met ons cookie- en privacybeleid.
×