Bel ons:

Persoonlijke communicatie: vier tips

Effectieve persoonlijke communicatie: vier praktische tips

Moet jij regelmatig anderen meekrijgen op de werkvloer? Dat vergt een strategische aanpak. In deze post geven we vier praktische tips voor effectieve persoonlijke communicatie.

Vergaderingen, projectgroepen en brainstormsessies: samenwerken is een kernactiviteit voor veel professionals. Het is lang niet altijd makkelijk om als professional te communiceren met collega’s, leidinggevenden en klanten. Verschillende belangen, een andere prioritering of een gebrek aan motivatie: allemaal factoren die de effectiviteit van communicatie in de weg kunnen zitten. Hoewel je dat niet allemaal in de hand hebt, kun je er wel strategisch mee omgaan: je moet effectief persoonlijk communiceren, zodat anderen zich openstellen om beïnvloed te worden.

Effectieve persoonlijke communicatie

De Californische communicatiedeskundigen Ben en Kelly Decker publiceerde in 2015 het boek Communicate to Influence, waarin ze beschrijven hoe je als professional effectief en op een persoonlijke manier kunt communiceren. 1 Wij bespreken een aantal inzichten uit het boek.

Ontdek je communicatiestijl

Hoewel iedereen een eigen communicatiestijl heeft, vertoont elke stijl overeenkomsten met die van anderen. Het DISC-model helpt je om jouw voorkeursstijl te ontdekken. Ben je assertief, vasthoudend en niet bang voor een conflict? Dan is je stijl rood. Ben je op zoek naar interactie, creativiteit en harmonie? Dan is je stijl geel. Ben je een servicegerichte, bescheiden luisteraar? Dan is je stijl groen. Ben je kritisch, doordacht en weloverwogen? Dan is je stijl blauw. Als jij je natuurlijke stijl kent, kun je ermee experimenteren in situaties die om een andere stijl vragen.

Benut je stem en houding

Om te bepalen welke emoties iemand communiceert, letten we met name op de non-verbale signalen die diegene uitzendt. 2 Je lichaamstaal en stemgebruik zijn dus bepalend voor de manier waarop een ander je boodschap interpreteert. Als je effectief persoonlijk wilt communiceren, is het cruciaal dat je verbale en non-verbale communicatie met elkaar in overeenstemming zijn. Als je iemand een compliment geeft, doe dat dan met warme stem en een glimlach. Geef je een ander een uitbrander? Doe dat met een boze blik en een harde stem. Wil je medeleven tonen? Trek een ernstig gezicht, buig voorover en praat zachtjes.

Houd de anderen betrokken

Betrokkenheid van de ander is essentieel als je een boodschap wilt overbrengen. Je kunt betrokkenheid creëren door vragen te stellen: als anderen zich onderdeel voelen van je verhaal, zijn ze sneller geneigd om zich ermee te identificeren. Een andere manier is door voorbeelden te geven die voor de andere persoon relevant zijn, zodat hij zich kan verplaatsen in je verhaal. Een derde methode is door je verhaal te presenteren als oplossing voor een probleem waar de luisteraars mee te maken hebben. Dat eigenbelang maakt ze nieuwsgierig en zorgt ervoor dat ze aandachtig blijven luisteren.

Verpak je boodschap aantrekkelijk

Aantrekkelijkheid is tot op zekere hoogte een subjectief begrip. Wat de één een aangenaam verhaal vindt, ervaart de ander als een saai vertelsel. Toch zijn er wetmatigheden die je kunt volgen om je verhaal zo aantrekkelijk mogelijk te verpakken. Je kunt bijvoorbeeld een activerende verhaalstructuur volgen, zoals de verhaalcirkel of de piramide van Freytag. Een andere techniek is door stijlfiguren te gebruiken, zoals de amplificatie of de litotes. Ook is het prettig als je een boodschap kernachtig verpakt: hoe minder woorden je nodig hebt, des te makkelijker het is voor je toehoorders om je verhaal te onthouden.

Kun jij effectief persoonlijk communiceren?

Je kunt anderen beïnvloeden door communicatie bewust in te zetten. Het echtpaar Decker en Decker geeft geen revolutionaire tips, maar je kunt de technieken wel degelijk toepassen om als professional effectief te communiceren.

Bronnen

  1. Decker, B. en Decker, K. (2015). Communicate to Influence: How to Inspire Your Audience to Action. New York: McGraw-Hill. ↩︎
  2. Mehrabian, A. en Wiener, M. (1967). ‘Decoding of inconsistent communications.’ Journal of Personality and Social Psychology 6 (1), p. 113. ↩︎

TAGS

Boost je spreekvaardigheid

Wij zijn De Gespreksacademie. Wij helpen jou als professional je gespreksvaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met gespreksvoering.

Boost je spreekvaardigheid

Wij zijn De Gespreksacademie. Wij helpen jou als professional je gespreksvaardigheden verbeteren. Dat doen we in de vorm van training en coaching. Verder delen we kennis over alles wat te maken heeft met gespreksvoering.

×